Time24.ro - Ceasuri de mana online

9.6.13

DELFINUL, PRIMUL SUBMARIN ROMANESC

Submarinul DELFINUL a fost construit intre anii 1927-1931 de santierele navale italiene Quanaro din Flume(astazi portul sarbesc Rijeka). O comisie romana de ofiteri si maistri prezidati de capitan comandorul Gheorghe Koslinski, specializat la Toulon, in arma submarina, a fost trimisa in iunie 1927 la Flume pentru supravegherea constructiei submarinului si a navei sale baza Constanta. Spre deosebire de nava baza-lansata in 1929- constructia submarinului a mers incet. Personalul roman s-a gasit mai tot timpul pe santier, instruindu-se si cooperand cu specialistii italieni- intre altii amiralul Maraghini si inginerul Itti Bacci-in realizarea unei nave corespunzatoare tehnicii contemporane. La 22 iunie 1930 in cadrul lansarii sale Delfinul a alunecat in apa cu o viteza de bun augur, dar un an mai tarziu, nava nu era gata si nava baza a trebuit sa plece in tara fara submarin. In 1936 ,insusi regele Carol al II-lea a semnat actul de botez al submarinului pe 15 august la constanta, unde a tinut un discurs si a botezat nava
Activitatea operativa a submarinului a inceput la 22 iunie 1941 cu o prima iesire de supraveghere in largul
Constantei . La 5 noiembrie 1941 insa , submarinul aflat in sudul Crimeii sub comanda celui de-al treilea
comandant al sau, capitanul Constantin Costachescu, a  zarit prin periscop onava de transport ce venea
dinspre  est spre Ialta. Nava parea neescortata,dar submarinul a manevrat spre a se plasa catre coasta, unde
detectia sub apa era mai putin probabila.  Nava a schimbat de drum, poate in cadrul unui zig-zag prelungit
, si s-a oferit in pozitie clasica o unei tinte la 800 de metri departare.Exploziei torpilei lansata de tubul 6 din pupa i-a urmat o a doua explozie, probabil a unei caldari sau a unor munitii de la bord. Prin periscom nava de transport parea mare , in realitate a fost  "Uralet" o nava veche de 1975 t .Submarinul a fost reperat si supus unei grenadari intense Comandantul Costachescu a guvernat spre larg, in ideea stoparii complete a orcarui motor sau agregat de la bord pe timpul perifonarilor si castigarii unei cat mai mari imersiuni pe timpul
exploziilor. Astfel submarinul a depasit astfel cota de 80 de metri, presiunea apei facand sa scartaie tablele balasturilor. S-au inregistrat 23 de grenadari, numarandu-se intre 80 si90 de explozii de bombe.
                                                " Delfinul" a mai executat doua misiuni si in mai 1942 in ultima, luand la bord
                                                  un corespondent de razboi ,care avea sa descrie zgomotul bataliei de la
                                                  Sevastopol-Chersones din zilele de dinaintea parasirii sale vremelnice catre
                                                  Flota Marii Negre. Veghea a
/s si grenadarile continui ale navelor de sigu-
                                                  ranta, care acopereau pe mare evacuarea, au impiedicat insa apropierea de
                                                  baza atacata pe uscat si din aer. In octombrie 1942 prin sosirea in Marea
                                                  Neagra pe calea Dunarii a primelor submarine ale Flotilei 30 germane-care
                                                  avea un numar de 6 unitati- Delfinul si-a incheiat cariera sa operativa.
                                                   Executase 8 misiuni. A fost trimis pentru reparatii generale la Galati, unde a
 Imaginea submarinului  construit de mine  o vedeti pe acest blog
pe bara laterala la "submarinul Delfinul"

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu